Saturday, December 10, 2011

the Smiling lizards…

Salam…
post aku kali ini aku akan cerita tentang seekor gecko yg di kenali sebagai smiling lizards….. pada awal bulan 7 biotek telah berpindah dari shah alam ke batang berjuntai… dan di situ kami memulakan kehidupan sebagai pelajar batang berjuntai… aku tingal lagi 2 sem jer lagi sebelum praktikal so agak rasa malas la untuk berpindah tapi atas desakan unisel kami berpindah jua… oleh kerana mostly rakan aku dah keluar pergi praktikal maka aku kene tubuhkan clan baru… mostly budak umah aku trdiri dari org yg aku kenal tapi tak berapa rapat kerana jarang jumpa…. dan salah seorang nya merupakan firdaus yg mempunyai hobi sebagai seorang penternak berjaya….
binatang kegemaran beliau untuk di ternak merupakan seekor cicak …. pada mulanya mmg agak pelik bila aku bertemu dengan seorang member aku ni yg asyik suka bela binatang jenis bedarah sejuk… kat umah beliau mmg penuh dengan binatang bedarah sejuk ini… dan yg mejadikan aku takjub adalah dia bawa seekor cicak gemok dan besar yg sentiasa senyum…. setiap hari dia akan bagi makan ini cicak dengan cengkerik secara hand feeding dan akan cuba menyengamakan mereka supaya dapat breed baru…. tapi dengan cara membela cicak gemuk ini beliau sangat hebat dalam bidang genetik… tu aku mmg kagum…
beliau membawa dua ekor ketika ini ke rumah kami… oleh kerana aku bukan lah jenis pengeli maka aku boleh terima dengan tenanng tapi ada lah juga salah seorang yg pengeli maka mmg kesian lah cicak tu dan kekadang pemegang tu akan kakau macam kayu ahahha lawak jugak…. menarikya pasal cicak ni dia sentiasa senyum dan hasil kacukan bakanya boleh dijual dengan harga ratusan hingga ribuan ringgit….
so kekadang aku agak interested gak tapi sekadar interested tidak membawa aku kemana mana… seronok gak memberi makan pada gecko ni… pelbagai jenis gecko dan warna boleh di dapati.. member aku ni asyik explain jer kat aku tapi aku asyik lupa jer.. yag aku tau raptop dan snow leapord…. tu jer… hahaha
lepastu tah macam ner seleepas beberapa bulan famous pasal tokay pulak lagi ler member aku ni seronok cerita pasal gecko ni… hahahaha tp binatang ni mmg suka senyum aku rasa kalau d bagi pahala mmg kompem banyak dia dapat… pastu kalau manusia ni tiru gaya gecko ni kompem semua orang suka dia…. kebetulan tuan punya dia pun macam gecko gak…. suka senyum… (part lain pon macam gecko gak korang pikir ler sendiri)
bedasarkan pemerhatian aku nak jaga binatang ni agak senang… bg makan, bg vitamin, bg air bagi seks ahhaha pastu kompem hidup di samping kene jaga temperutre dan humidity so sesapa nak cuba dan taraining nak senyum boleh ler mencari mereka di kedai pet shop kerdekatan…

sekian….
p/s: antara post paling ringkas… ahhaha
Created By: MrRyzs

No comments: