Wednesday, September 17, 2008

Pesanan Untuk Para Solehah HEheHe

aku terjumpa pesanan ini di laptop akmar so layan...... Zaszzz

ENAM PESANAN KHUSUS UNTUK WANITA
oleh ulama muktabar

1. Jaga solat pada awal waktu. Kalau datang haidsekalipun jika tidak dapat solat, kena duduk atastikar sembahyang supaya anak tidak lihat kitameninggal solat.

2. Hidupkan Bacaan Hadis Nabi saw di rumah dengankeluarga. Dianjur baca Hadis Fadhilat Amal. Ini amalansahabiah zaman Nabi saw sehingga dari rumah kitakeluar anak-anak yg soleh yg mendoakan kesejahteraankedua ibubapa dunia/akhirat.

3. Baca Al Quran setiap hari walaupun hanya 8 ayat.Kalau tak mampu nak baca kerana terlalu sibuk, cukupdengan mencium Al Quran dan muhasabah 'Ya Allah, apadosa saya hingga saya tak dapat nak baca kitab Mu padahari ini."

4. Mendidik anak secara Islam. Mengajar anak-anak darikecil bermula dengan doa-doa masnun.Iaitu doa seharianNabi saw saperti doa tidur, bangun tidur, makan dansebagainya.

5. Hidup sederhana dengan tidak membebankan suami.Setiap hari malaikat akan menghantar 500 jambanganbunga dari syurga untuk wanita yg hidup sederhana.Setiap titisan air masakan dan basuhan mereka akanmenjadi zikir mohon keampunan kepada Allah swt ataswanita tersebut.

6. Galak suami untuk bermujahadah atas Agama Allah.Seorang isteri yg menggalakan suaminya untuk solatberjemaah di Masjid/Surau akan dapat pahala berjemaahsuaminya termasuk solat dia sendiri.

Mudahan-mudahan ulasan ringkas ini bermanfaat.Muzakarahlah bersama teman wanita lain supaya hakikatamalan ini masuk dalam hati kita dan mudah nak amalkan... dan Pesanan Imam Al-Ghazali Tentang wanita...

“Jangan engkau kahwini wanita yang enam ini, jangan yang Ananah, yang Mananah, dan yang Hananah, dan jangan engkau kahwini yang Hadaqah, yang Baraqah dan yang Syadaqah.”
Wanita Ananah:banyak mengeluh dan mengadu dan tiap saat memperalatkan sakit atau buat-buat sakit.

Wanita Mananah:suka membangkit-bangkit terhadap suami. Wanita ini sering menyatakan, “Aku membuat itu keranamu”.

Wanita Hananah:menyatakan kasih sayangnya kepada suaminya yang lain, yang dikahwininya sebelum ini atau kepada anaknya dari suami yang lain.

Wanita Hadaqah:melemparkan pandangan dan matanya pada tiap sesuatu, lalu menyatakan keinginannya untuk memiliki barang itu dan memaksa suaminya untuk membelinya.

Wanita Baraqah:ada 2 makna, pertama yang sepanjang hari mengilatkan dan menghias mukanya, kedua dia marah ketika makan dan tidak mahu makan kecuali sendirian dan diasingkannya bahagianya.

Wanita Syadaqah:banyak cakap tidak menentu lagi bising.

edit By RyZs

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails